با ایجاد یک رزومه کارآمد، برای شغل مورد نظرتان، مهارت ها، دستاوردها و صلاحیت های تخصصی خود را به نمایش بگذارید.
تبدیل شدن به یک فریلنسر می تواند جذاب و در عین حال یک چالش باشد. اکنون باید به دنبال مشتریان خود باشید و حجم کاری را که بر عهده می گیرید، بسازید، یا گسترش دهید.با این حال، یافتن مشتریان جدید در نهایت به شما بستگی دارد. به همین دلیل، به ابزاری برای نشان دادن مهارت ها، دستاوردها و شایستگی های خود به عنوان یک کارگر غیرسنتی نیاز دارید.
شما به یک رزومه مستقل نیاز دارید.
چه بر روی بازاریابی رسانه های اجتماعی، نویسندگی روزنامه نگاری، عکاسی پرتره، طراحی گرافیک، یا یکی از امکانات متعدد امروزی تمرکز کنید، یک رزومه موثر برای به اشتراک گذاشتن با مشتریان احتمالی می تواند تفاوت را ایجاد کند.
رزومه فریلنسری چه تفاوتی با رزومه سنتی دارد؟
به عنوان یک فریلنسر، وظیفه شما این است که به طور مداوم مشتریان جدید پیدا کنید، و برای انجام این کار، به نوع خاصی از رزومه نیاز دارید.
هدف اصلی یک رزومه کاری فریلنسری این است که به کارفرما یا پیمانکار اطلاعات کافی بدهد تا به سرعت تعیین کند که آیا شما برای شغلی که در دسترس هستند مناسب هستید یا خیر.
رزومههای سنتی تجربیات حرفهای و سوابق تحصیلی شما را خلاصه میکند، شرکتهایی را که برای آنها کار کردهاید، فهرست میکند و همچنین توضیح میدهد که چه کاری برای آنها انجام دادهاید. همه این اطلاعات معمولاً به ترتیب زمانی ارائه می شوند.
در مقابل، رزومه فریلنسر فرصتی را برای شما فراهم می کند تا تجربیات خاصی در رابطه با شغل یا قراردادی که به دنبال آن هستید به اشتراک بگذارید. این فرصتی است که خود را به عنوان بهترین فرد برای این کار معرفی کنید.
بگویید که شما یک فریلنسر بازاریابی شبکه های اجتماعی هستید. رزومه شما اطلاعات خاصی را نشان می دهد که برای آن دسته از مشاغل یا افرادی که به نوع خدماتی که ارائه می دهید نیاز دارند مفید است.
با این حال، نیازی به خلاقیت بیش از حد در طراحی رزومه خود نیست. آن را برای وب سایت یا نمونه کار آنلاین خود ذخیره کنید. وضوح مهمترین ویژگی در اینجاست، بنابراین سریع و مختصر به اصل مطلب برسید.
نکاتی برای ایجاد رزومه شغلی فریلنسر
1. الگویی را پیدا کنید که برای شما مناسب باشد
این روزها، می توانید الگوهای رزومه متعددی را به صورت آنلاین پیدا کنید تا به شما کمک کنند.
بهترین انتخاب برای رزومه کاری فریلنسری آنهایی هستند که چیدمان های کاربردی دارند. یک رزومه کاربردی بیش از همه بر مهارت ها و صلاحیت های شما تمرکز دارد.با آن، افرادی که استخدام میشوند میتوانند به سرعت متوجه شوند که شما در مورد چه چیزی ماهر هستید و چه چیزی را ارائه میدهید.
همچنین توانایی های شما را نشان می دهد و اینکه آیا قادر خواهید بود وظایفی را که کسب و کار به کمک آنها نیاز دارد را تکمیل کنید.
می توانید از رزومه کاربردی برای ارائه خود، از جمله مرتبط ترین مهارت ها برای نیازهای مشتری استفاده کنید.جستجوی آنلاین برای الگوهای رزومه. چند مکان که میتوانید نسخههای مختلف پیدا کنید عبارتند از Google Docs Resume Builder و Canva. برای مثال، برخی از الگوهای رزومه را در canva.com بررسی کنید.
2. رزومه خود را به شغلی که می خواهید سفارشی کنید.
مهم ترین قدمی که می توانید برای یافتن شغل آزاد بردارید این است که همیشه رزومه کاری فریلنسری خود را متناسب با آن شغل سفارشی کنید.این عمل صرف نظر از اینکه در چه صنعتی هستید یا به دنبال چه شغل آزاد هستید ضروری است.
برای کمک به آسانتر کردن این کار، یک فایل یا فهرستی از تمام دستاوردها، مهارتها و تجربیات خود را در یک مکان نگه دارید. همچنین، یک رزومه پایه ایجاد کنید که می توانید هر بار آن را تغییر دهید تا با شرح شغلی خاص مطابقت داشته باشد.وقتی شغل یا فرصتی را پیدا کردید که به آن علاقه دارید، شرح شغل را برای کلمات کلیدی مرور کنید و آنها را در رزومه خود بگنجانید.
این نه تنها بارها چشم بازبین را به خود جلب می کند، بلکه شرکت ها نیز از اسکن کامپیوتری برای کلمات خاص استفاده می کنند. بدون آنها، به مرحله بعدی نخواهید رفت، جایی که یک شخص واقعی رزومه شما را خواهد دید.
همچنین، فهرستی از صلاحیت ها و مهارت های موجود در شرح شغل تهیه کنید. اینها اغلب به ترتیب اولویت یا اهمیت برای مشتری فهرست می شوند. از آنها به عنوان طرح کلی برای فهرست مهارت ها و نمونه های خود استفاده کنید.
3. از هدف یا خلاصه خود برای برجسته کردن مرتبط ترین مهارت های خود استفاده کنید.
افزودن یک هدف یا خلاصه به یک رزومه در طول سالها به نفع و ناپسند است، اما اساساً میتواند نقش مهمی در رزومه فریلنسری شما داشته باشد.با هدف شغلی، شما این فرصت را دارید که اهداف حرفه ای خود را بیان کنید و نشان دهید که چگونه این اهداف با نیازهای کسب و کار آنها مطابقت دارد.
از سوی دیگر، یک خلاصه برای کسانی که تجربه مرتبط زیادی دارند برای به اشتراک گذاشتن مفید است. همچنین روشی مختصر و منحصر به فرد برای معرفی خود و بیان توانایی های خود است.در اصل، خلاصه شما میزان فروش شماست، پس آن را خوب بسازید.
هر کدام را که انتخاب میکنید، حتماً مرتبطترین مهارتهای خود را برجسته کنید، بهویژه آنهایی که با مهارتهای ذکر شده در خود شرح شغل مطابقت دارند.در اینجا از عبارت کوتاه، واضح و مختصر استفاده کنید و آن را در بهترین حالت 2 تا 4 جمله نگه دارید.
در اینجا یک هدف مثال است. “فریلنسر بازاریابی رسانه های اجتماعی خلاق و نتیجه گرا که به دنبال فرصت هایی برای استفاده از مهارت های تبدیل ثابت شده در یک محیط استارت آپ است.”
خلاصهای از نمونهها عبارتند از: «نسخهنگار و ویراستار آزاد با 10 سال تجربه در تصحیح و ویرایش مقالات برجسته، دستنوشتهها و مقالات سفید.
تخصص در تجارت، رهبری، و موضوعات حقوقی.” همچنین میتوانید عضویت انجمن و جوایزی که دریافت کردهاید را در اینجا اضافه کنید.
پیشنهاد مطالعه:سئو منفی:مراقب رقیب باشید و از سایت خود محافظت کنید
4. بر مهارت ها و دستاوردها تاکید کنید
فریلنسینگ شامل شرایط منحصر به فردی است که ممکن است از نظر قانونی نتوانید تجربه خود را با نام مشتری به اشتراک بگذارید.این ممکن است به دلیل امضای یک توافقنامه عدم افشا (NDA) یا خدمت به عنوان یک نویسنده یا نقشی مشابه باشد.
حتی اگر بتوانید جزئیات را به اشتراک بگذارید، از تأکید بر مهارت ها، دستاوردها و شایستگی های خود سود بیشتری خواهید برد.
مهارت ها
برای گسترش فهرست مهارتهای خود، یک عکس فوری از مهارتهای مرتبط با شغل مورد نظر ایجاد کنید. میتوانید اینها را در دستهها یا تمها سازماندهی کنید.
اضافه کردن مهارتهای سخت مانند مدیریت پایگاه داده، بازاریابی دیجیتال، ترجمه زبان یا حسابداری و مهارتهای نرم مانند ارتباط، سازگاری، و خودانگیختگی را در نظر بگیرید.
دستاوردها
به دستاوردهای خود به عنوان راهی برای نشان دادن توانایی خود در تولید نتایجی که به نوعی قابل اندازه گیری هستند فکر کنید.تا حد امکان از اعداد و آمار استفاده کنید.
در غیر این صورت، راه دیگری برای تعیین کمیت موفقیت خود پیدا کنید، مانند به اشتراک گذاشتن نرخ استخدام مجدد.
راه دیگر برای ساختاربندی دستاوردهای خود این است که به شرایط خاص شغل آزاد نگاه کنید. از اینها برای سفارشی کردن دستاوردهای خود و مطابقت با آنچه مشتری به دنبال آن است استفاده کنید.
همچنین میتوانید مهارتهای مرتبط را با ترکیب آنها با فهرست دستاوردها و شایستگیهای خود در آن بگنجانید.
چند مثال عبارتند از:
۶ ماه محتوای رسانههای اجتماعی برای [نوع مشتری یا مشتری] ایجاد، که منجر به افزایش [٪] در تعامل شد.
بیش از 1000 پست وبلاگ برای [نام مشتری] منتشر شده که خوانندگان را تا [%] افزایش داد.
با ایجاد و بهینه سازی محتوا و صفحات وب جدید، تعداد کلمات کلیدی با رتبه برتر برای [مشتری] را در شش ماه سه برابر کرد.
یک کمپین ایمیل برای [مشتری، یا توصیفگر مشتری] ایجاد کرد که به نرخ باز 34 درصد و نرخ تبدیل 5 درصد دست یافت.
“در اصل، خلاصه شما میزان فروش شماست، پس آن را خوب بسازید.”
5. شامل آموزش یا گواهینامه های مربوطه
در حالی که تمرکز بیشتر بر روی مهارت ها و دستاوردهای شما خواهد بود، سوابق تحصیلی شما نیز می تواند باعث تقویت و نشان دادن تعهد و تخصص شما در یک زمینه خاص شود.
شامل هر گونه آموزش مرتبط، از جمله دوره ها، مدارک تحصیلی، گواهینامه ها، یا کارگاه ها/ سمینارهایی که شرکت کرده و به پایان رسیده است.
6. پیوندهایی به وب سایت، نمایه های آنلاین، نمونه کارها یا رسانه های اجتماعی خود ارائه دهید
برای تکمیل رزومه فریلنسری خود، پیوندهایی به وب سایت، پروفایل های آنلاین، نمونه کارها یا حتی رسانه های اجتماعی خود اضافه کنید.
هر یک از این موارد مزایایی دارد و مواردی که به اشتراک می گذارید به نوع خدمات فریلنسری که ارائه می دهید بستگی دارد.
اگر وب سایت یا نمونه کار آنلاین شما شامل نمونه کار است، لینک را به همراه اطلاعات تماس خود در بالای رزومه قرار دهید.
همچنین میتوانید پیوندی را در پایین در یک تماس برای اقدام قرار دهید و از فرد استخدامکننده درخواست کنید تا نمونههای شما را برای اثبات بیشتر تواناییهای شما بررسی کند.
پیوندها را به نمایه LinkedIn خود یا سایر نمایه های خاص صنعت، مانند در Dribble، مکانی برای خلاقان و طراحان دیجیتال، یا انجمن فریلنسرهای تحریریه به اشتراک بگذارید.
رسانههای اجتماعی میتوانند مهارتها و علایق شما را نیز به نمایش بگذارند، و افرادی که استخدام میشوند میتوانند حسی از رفتار رسانههای اجتماعی شما داشته باشند.
به عنوان مثال، به اشتراک گذاری لینک اکانت اینستاگرام خود مفید خواهد بود، به خصوص اگر شما یک عکاس آزاد هستید.
سخن پایانی
با یک رزومه کاری فریلنسری کارآمد، کار بیشتری کسب کنید.استخدام کنندگان یا مدیران استخدام به ندرت زمان زیادی را صرف مطالعه رزومه های مستقل می کنند، بنابراین شما باید فقط مرتبط ترین اطلاعات را درج کنید.
در صورت لزوم، سوابق تحصیلی خود و هرگونه پیوند به اطلاعات تکمیلی، مانند وب سایت، نمایه آنلاین یا نمونه کارها، و رسانه های اجتماعی را نیز وارد کنید.
اگر به دنبال راههای جدیدی برای استفاده حداکثری از پروفایلهای رسانههای اجتماعی خود هستید، نکات ما را برای تحت تأثیر قرار دادن بهتر مخاطبان خود بررسی کنید.