اگر بدون هیچ دلیلی با کاهش ترافیک وب و کاهش رتبه SERP مواجه شده اید، یک حمله منفی سئو از سوی یک رقیب ممکن است مقصر باشد. در اینجا نگاهی دقیقتر به چیستی سئو منفی، نحوه عملکرد آن و کارهایی که میتوانید برای محافظت از خود انجام دهید، آورده شده است.
در حال حاضر، هر بازاریاب دیجیتال میداند که بهینهسازی موتور جستجو (SEO) چیست و دلیل خوبی هم دارد.سئو بخش مهمی از راه اندازی یک کسب و کار موفق در عصر دیجیتال است، زیرا کلید اطمینان از اینکه مشتریان شما می توانند محصولات، خدمات و محتوای شما را پیدا کنند، می باشد.
اما جنبه تاریک تری نیز برای سئو وجود دارد – جنبه ای که ممکن است تا زمانی که عواقب آن را تجربه نکرده باشید، از آن آگاه نباشید.سئو منفی یک تاکتیک تهاجمی است که بازاریابان بی پروا ممکن است از آن برای خراب کردن رقبا استفاده کنند.
سئو منفی چیست؟
همانطور که احتمالا قبلاً می دانید، بهینه سازی استاندارد، برای موتورهای جستجو در مورد افزایش اعتبار و رتبه جستجوی یک دامنه خاص است.استراتژی های به کار گرفته شده برای انجام این امر ممکن است شامل تولید محتوا، تحقیق کلمات کلیدی، بازاریابی رسانه های اجتماعی و ایجاد بک لینک باشد.اگر به درستی انجام شود، دامنه هدف رتبه بندی SERP بالاتر، ترافیک بیشتر، نرخ تبدیل بهتر و شناخت بهتر برند کسب می کند.
سئوی منفی دقیقا برعکس آن است – مجموعه ای از تاکتیک ها و استراتژی های مخرب که برای کاهش رتبه، اعتبار و اعتبار برند یک دامنه یا شرکت طراحی شده اند.
دامنه مورد نظر معمولاً متعلق به یک رقیب است، اما ارائه دهندگان خدمات کلاه سیاه نیز وجود دارند که مایل به انجام حملات منفی سئو در ازای پرداخت هزینه هستند.
5 نوع حملات منفی سئو
از آنجایی که یک رقیب در اکثر موارد به راحتی به وب سایت شما دسترسی ندارد، بیشتر حملات منفی سئو شامل استراتژی های خارج از صفحه است.
به عنوان مثال می توان به ایجاد بک لینک های سمی برای کاهش تلاش های لینک سازی یا ساختن سایت شما با کپی کردن محتوای آن در جای دیگر، (اما الزاماً محدود به این موارد نیست) اشاره کرد.
با این حال، حملات بسیار تهاجمی ممکن است شامل تلاش هایی برای هک کردن وب سایت شما و تغییر مستقیم محتوا یا ساختار آن به روش های مضر باشد.
در اینجا نگاهی دقیق به برخی از رایجترین تاکتیکهای خارج از صفحه و داخل صفحه برای دانستن و مواظب آنها آورده شده است.
پیشنهاد مطالعه:افزایش سرعت سایت وردپرس سطح پیشرفته
1. هک وب سایت
اگرچه این یکی از سختترین و پرهزینهترین راهها برای آسیب رساندن به رتبهبندی جستجوی سایت است، اما یکی از موثرترین آنها نیز هست.
از این گذشته، بهترین راه برای بهبود سئو، ایجاد تغییرات مثبت مستقیم در محتوا، طرحبندی یا تنظیمات سایت است تا آن را برای موتورهای جستجو دوستدارتر کند.بنابراین، بهترین و ساده ترین راه برای آسیب رساندن به سئوی آن سایت نیز ایجاد تغییرات در صفحه برای دستیابی به نتیجه مطلوب است.
یک هکر با سئو منفی در ذهن خود می تواند قبل از اینکه متوجه شوید به سایت شما آسیب زیادی وارد کند.آنها می توانند محتوای شما را به گونه ای به هم بزنند که به جایگاه شما در Google آسیب برساند یا پیوندهایی ایجاد کنند که به تلاش های شما آسیب می رساند.
آنها حتی می توانند فایل robots.txt شما را به گونه ای تغییر دهند که به ربات های خزنده گوگل دستور داده شود که سایت شما را به کلی نادیده بگیرند.
2. ایجاد بک لینک های سمی
بک لینک های با کیفیت خوب سیگنال های قدرتمندی به گوگل می فرستند مبنی بر اینکه سایت لینک شده نهادی است که مردم به اندازه کافی به آن اعتماد دارند تا آن را تضمین کنند و آن را به دیگران توصیه کنند.
با این حال، بک لینک های سمی – پیوندهایی که از مزارع لینک، سایت های اسپم غیرقابل اعتماد، یا حتی سایت هایی که هیچ ارتباط واضحی با محتوای لینک شده ندارند – می توانند اثر معکوس داشته باشند.
هدف از یک کمپین سئو منفی که شامل ایجاد بک لینک های سمی است این است که گوگل سایت شما را جریمه کند.برخی از متخصصان سئو منفی حتی یک قدم جلوتر می روند و سعی می کنند بک لینک های مثبت شما را حذف کنند.به عنوان مثال، آنها ممکن است هویت شما را فرض کنند، با شخصی که به شما مرتبط است تماس بگیرند و بخواهند که پیوند حذف شود.
پیشنهاد مطالعه :سئو ووکامرس 13 نکته برای بهبود رتبه و افزایش سود فروشگاه آنلاین
3. ایجاد محتوای تکراری
محتوای اصلی برای دستیابی به رتبه بندی برتر موتورهای جستجو و افزایش اعتبار موتور جستجوی شما بسیار مهم است.
این اصالت را از بین ببرید، و رتبه بندی جستجو برای صفحاتی که به سختی ایجاد کرده اید می تواند به شدت کاهش یابد.
قربانیان حملات منفی سئو ممکن است محتوای خود را خراشیده، تکراری و مجدداً در چندین وبسایت دیگر ارسال کنند، که اصالت آن را در این فرآیند کمرنگ میکند.
این امر گوگل را مجبور میکند تا صفحات یکسان را فیلتر کند و قضاوت کند که کدام صفحه باید رتبهبندی شود، و همیشه صفحه اصلی نیست.
پیشنهاد مطالعه :12 نکته برای بهینه سازی محتوا که به سئوی برند شما کمک می کند
4. پروفایل های جعلی رسانه های اجتماعی
پروفایل های رسانه های اجتماعی قانونی و با دقت حفظ شده، آگاهی از برند را افزایش می دهد و شهرت تجاری مثبتی را ایجاد می کند.
بنابراین یکی از راههای حمله به اعتبار شرکت، ایجاد پروفایلهای جعلی به نام خود و سوء استفاده از آنها برای آسیب رساندن به حضور آنلاین شما است.
نمایه های جعلی ممکن است برای انتشار اطلاعات نادرست، اخبار جعلی یا هرزنامه استفاده شوند. آنها همچنین ممکن است به روش های دیگری مورد استفاده قرار گیرند که تصور بدی از برند شما برای دیگران ایجاد کند.
5. انتشار نظرات منفی
به طور طبیعی، هر کسب و کار آنلاین فعال در عصر دیجیتال می داند که حتی یک بررسی بد چقدر می تواند بر شهرت یک شرکت داشته باشد.
اکنون تصور کنید که هدف حمله ای هستید که شامل ارسال چندین بررسی منفی در سراسر وب می شود.
متخصصان سئو منفی نیز ممکن است به سادگی انتخاب کنند که وب سایت، صفحات فروشنده و نمایه های رسانه های اجتماعی شما را با نظرات منفی پر کنند.
چگونه تاکتیک های سئوی منفی را دریافت و متوقف کنیم
اولین قدم در مبارزه با سئوی منفی، درک زمانی است که قربانی یک حمله شده اید.
علائمی مانند موارد زیر می توانند هدایای مرده باشند:
افت ناگهانی و غیر قابل توضیح در ترافیک وب.
افزایش یا کاهش ناگهانی در کاتالوگ بک لینک شما.
در رتبه بندی شما برای کلمات کلیدی خاص کاهش می یابد.
پیامهای اخطار Google در مورد شیوههای وب شما.
کپی های زیادی از محتوای شما در سرتاسر وب نمایش داده می شود.
در اینجا نکاتی وجود دارد که باید هنگام مبارزه با یک حمله احتمالی، بهبودی از حمله قبلی و جلوگیری از تأثیر مجدد سئوی منفی بر روی شما در آینده به خاطر داشته باشید.
1. سایت خود را در برابر هک تقویت کنید
در مواردی که یک متخصص سئوی منفی واقعاً سایت شما را هک می کند تا با کدنویسی آن مشکل داشته باشد، ممکن است مدتی طول بکشد تا شما حتی متوجه اشتباه بودن هر چیزی شوید.اما ممیزی منظم سایت می تواند به شما کمک کند تا قبل از اینکه فرصتی برای آسیب رساندن به تلاش های سئوی شما داشته باشد، مشکلات احتمالی را زود تشخیص دهید.
همچنین میتوانید کنسول جستجوی Google را پیکربندی کنید تا شما را از هرگونه نقض امنیتی یا مشکل در نمایهسازی سایت خود مطلع کند.
اطمینان حاصل کنید که با اقدامات امنیتی مانند رمزهای عبور قدرتمند، محافظت از آنتی ویروس، و احراز هویت دو مرحله ای نیز از خود محافظت می کنید.
2. کاتالوگ بک لینک خود را حفظ کنید
اگر از قبل کاتالوگ بک لینک خود را پیگیری نمی کنید، زمان آن فرا رسیده است که شروع کنید.ابزاری را انتخاب کنید که حدس و گمان را از فرآیند خارج کند، و اغلب آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید همه چیز همانطور که باید باشد.
اگر لینک های مثبت را از دست بدهید یا لینک های منفی به دست آورید، بلافاصله متوجه خواهید شد.
و اگر متوجه شدید که کاتالوگ بک لینک شما به طور ناگهانی حاوی بک لینک های سمی زیادی است که نیاز به تعمیر دارند، یک فایل Disavow حاوی همه آنها را به Google Webmaster Tools ارسال کنید.
این به Google اجازه میدهد بداند که این پیوندها نباید در رتبهبندی شما حساب شوند.
آموزش ایجاد فایل disavow توسط پیج یوتیوب جناب محسن طاووسی
3. اقداماتی را برای محافظت از محتوای خود انجام دهید
ساده ترین راه برای تعیین اینکه آیا محتوای سایت شما تکراری شده است یا خیر، استفاده از یک ابزار قابل اعتماد مانند Copyscape است.
اگر محتوای تکراری را پیدا کردید، به صاحب وبسایت که در آن ظاهر میشود ایمیل بزنید و بخواهید آن را حذف کند.
مطمئن شوید که هنگام تماس با یک طرف قانونی مناسب تماس بگیرید تا بدانند منظور شما تجارت است.
اگر یک وبسایت کامل است که سایت شما را تکرار میکند، فوراً آن را به Google گزارش دهید و از آنها بخواهید آن را پایین بیاورند.
از بهترین محتوای سایت خود با برچسب های متعارف محافظت کنید تا مطمئن شوید که Google می داند شما خالق اصلی هستید.
یک اعلامیه حق چاپ و شرایط خدمات به روز شده را به سایت خود اضافه کنید که به وضوح بیان می کند که محتوای شما نیز به اندازه کافی کپی یا توزیع مجدد نمی شود.
4. پروفایل های اجتماعی جعلی را گزارش کنید
اگر متوجه پروفایل های جعلی شبکه های اجتماعی تحت نام شرکت خود شدید، بلافاصله قبل از اینکه فرصتی برای جذب فالوور داشته باشند و به تلاش های شما برای ایجاد شهرت آسیب برسانند، آنها را گزارش دهید.
همچنین ابزارهایی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند تا یادداشت های رسانه های اجتماعی خود را پیگیری کنید.
فوراً ذکرهای خود را بررسی کنید، تا فوراً متوجه شوید که آیا کسی از نام شرکت شما استفاده می کند یا اطلاعات نادرست را منتشر می کند.
به هر حال این روش خوبی برای اتخاذ است، زیرا به شما کمک میکند با افرادی که برای برند شما سر و صدای قانونی ایجاد میکنند، تعامل داشته باشید.
5. بررسی های خود را پیگیری کنید
همانطور که در مورد منشن های اجتماعی و بک لینک های خود، باید از قبل بر بررسی های خود نظارت داشته باشید.
باز هم، تشخیص زودهنگام، کلید توقف یک کمپین سئو منفی در مسیر خود است، قبل از اینکه فرصتی برای به هم ریختن تمام کار سخت شما داشته باشد.
اگر هر گونه بررسی منفی درباره محصولات، نام تجاری یا شرکت خود از سوی افرادی که ادعا می کنند ارتباطی با شما ندارند مشاهده کردید، آن را به Google و به پلتفرم مورد نظر گزارش دهید.
سخن پایانی
همانطور که می بینید، بهترین راه برای محافظت از خود در برابر سئو منفی استفاده از روش های امنیتی قوی، نظارت بر تجزیه و تحلیل سایت و ردیابی لینک ها و سیگنال های اجتماعی از سراسر وب است.سپس قبل از اینکه تاکتیک های مجرم فرصتی برای آسیب رساندن داشته باشد، فوراً اقدام کنید.
همانطور که یک حمله منفی سئو می تواند ناامید کننده باشد اگر برای شما اتفاق بیفتد، این نشانه این است که شرکت شما کاری را درست انجام می دهد و موجی در صنعت شما ایجاد می کند.
اما هوشیاری مداوم، بررسی های مکرر و تاکتیکهای مشابه میتواند به انجام هر گونه تلاشی برای آسیب رساندن به پیشرفت شما کمک کند.
با قرار دادن بهینه سازی محتوا در استراتژی سئوی خود، می توانید رتبه بندی موتورهای جستجوی خود را افزایش دهید و محتوای خود را حتی بیشتر ارتقا دهید.